2010-01-07

Letti Rapp



När jag skrev mitt projektarbete om vargar för fem år sedan snokade jag runt en hel del på nätet efter bra bilder att stoppa in. Mycket fint fanns det så klart på temat, även om jag tyckte att alltför stor del av den konst jag hittade skildrade vargar omgiven av någon slags plastigt skimrande andlighet eller med alltför mänskliga drag.

Jag kom dock att tänka på en bild som skymtat förbi på ett bokomslag, på boken Kvinnor som slår följe med vargar. Den var inte alls sådan, utan föreställde en vargflock som rusar fram genom piskande snö och saknar helt det påklistrade känslan. Vargarna på den var djur, starka och vackra men inget annat.

Konstnären till bilden hette Letti Rapp, det fick jag fram efter lite klurande. Och jag föll hejdlöst för också resten av hennes bilder. Den som synes ovan, Vox Celesta, var dessutom som klippt och skuren för titeln på mitt arbete: Vargasång.

Jag var dock mycket mån om att det skulle gå lagligt till, så jag skrev ett mail till henne, väntade spänt och fick ett rungande ja till att använda både den och annat. Hennes bilder kom sedan att pryda inte bara försättsbladet, utan också sidorna som avskilde projektets olika delar från varandra.

Och varför denna långa historia, undrar ni. Jo, för att ni nu hittar en länk till hennes hemsida här till höger (bland Spår att följa vidare). Hennes bilder är mer än väl värda en titt!

Än idag tänker jag att jag ska köpa ett tryck eller två, eller ännu hellre ta mig till hennes galleri.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Hittade dig och denna sida då jag googlade på Letti Rapp.
    Skulle leta efter priser då jag har 3 st tavlor som jag tänkt sälja på Tradera. Är du kanske intresserad? I så fall kan jag maila bilderna till dig. Det är "kärlek i månsken" "Kinavargen" och en med en räv och en liten mus "vá dé bara du?" som är 98 av 250 så det är nog en littografi medans dom andra är reproduktion. Samtliga är inramade.
    Hör gärna av dig
    Mvh Yvonne

    yvonnenoren1@hotmail.com

    SvaraRadera